Jak się przygotować do rewolucji, jaką będzie e-fakturowanie? O prawnej organizacyjnej i technicznej stronie takich działań opowiada Szymon Raut, doradca podatkowy i partner w kancelarii Paczuski Taudul.
Ten odcinek „Podatkowej Paczki” poświęcamy Krajowemu Systemowi e-Faktur. Zostanie on uruchomiony w dwóch turach: w lutym i w kwietniu 2026 roku. Tylko najmniejsi przedsiębiorcy będą mieli czas do końca 2026 roku. KSeF zastąpi dzisiejsze faktury VAT. Trzeba je będzie wystawiać niemal zawsze w formie elektronicznej i to ściśle określonej w przepisach. Taka faktura najpierw trafi do administracji skarbowej, a dopiero później do klienta. Oznacza on sporo formalności i często także wydatków na dostosowanie własnych systemów informatycznych firm do nowych wymogów. Będą jednak korzyści – nie tylko dla fiskusa, ale i dla firm.
Jak zauważa Szymon Raut, przygotowania do e-fakturowania to nie tylko kwestie techniki, a zatem nie wystarczy zatrudnienie firmy informatycznej, która zapewni odpowiednie połączenie z KSeF. – Zanim zadzwonimy do firmy IT, trzeba zrobić w firmie wewnętrzny audyt, by sprawdzić m.in. kto wystawia faktury, jak się je księguje i jak są tworzone załączniki do tych faktur – sugeruje ekspert. Wszystkie te informacje są bowiem istotne dla tworzenia e-faktur, które będą ustrukturyzowane, czyli tworzone według jednolitego standardu .
Z tego odcinka Podatkowej Paczki dowiesz się też o:
– tym, w jakich sytuacjach wystawiamy faktury offline
– koniecznej rewizji umów handlowych w częściach dotyczących fakturowania – wyraźne określenie, że e-faktury są dokumentami handlowymi;
– wytypowaniu dostawcy IT i ustaleniach w trójkącie: podatnik – doradca podatkowy – firma IT co do kompleksowego planu wdrożenia KSeF;
– przygotowaniu do testów systemu i ich przeprowadzeniu.
Audycja została nagrana 12 maja 2025 r. według stanu prawnego i wiedzy uczestników nagrania na ten dzień.